Omega 3 Kaya Dengan DHA dan EPA

Omegs-3 merupakan lemak tidak tepu yang diperlukan oleh badan manusia. walaubagaimanapun badan manusia tidak mampu membina sendiri asid lemak Omega-3. Omega-3 boleh diperoleh daripada sumber makanan.

Terdapat 3 jenis Omega-3 yang utama iaitu:

  • DHA
  • EPA
  • ALA

EPA dan DHA kebanyakannya daripada sumber marin iaitu ikan.

Kanak-kanak sangat memerlukan DHA untuk tumbesaran dan perkembangan otak. Central nervous system (CNS) dan retina (mata) sangat memerlukan DHA ketika tumbesaran di dalam rahim. Sebab itulah ibu-ibu mengandung sangat penting untuk mengambil DHA daripada minyak ikan.

Bahkan, waktu menyusu juga penting  kerana kanak-kanak masih memerlukan DHA sehingga mereka mula bersekolah. Pengambilan minyak ikan ini dapat meningkatkan sistem pembelajaran waktu kecil mereka.
Selepas umur 5 tahun, perkembangan otak dan CNS akan mula perlahan. Waktu ini badan tidak memerlukan sangat DHA tetapi waktu ini adalah waktu yang paling baik untuk tingkatkan EPA dalam pemakanan. EPA boleh membantu chihood behaviour dan academic performance seperti fokus, perhatian dan mengurangkan agresif.

Bagi orang dewasa pula, EPA sangat membantu untuk kesihatan mental termasuk depression dan dyslexia. Selain itu, EPA juga membantu melindungi genes dan kitaran sel. Jadi, sekiranya EPA ini cukup dalam badan, penyakit-penyakit kronik seperti sakit jantung, masalah sendi dan tulang, neurodegenerative disease seperti parkinson dapat dicegah.

Semakin berusia, fungsi kognitif dan kemerosotan fungsi otak banyak berlaku seperti alzheimer dan dementia. Bila penyakit ini menyerang, struktur otak memang sudah musnah. Pada waktu ni DHA memainkan peranan semula, bukan untuk menyembuhkan tapi hanya memberi sokongan kepada struktur otak dariapada terus rosak.
 

Banyak kajian menunjukkan Omega-3 memberi kesan penting dalam menyokong fungsi badan. Antaranya